Thursday, March 29, 2012

Perih dan dingin

Seorang remaja yang telah kehilangan senyumnya masih juga tetap berdiri tegak kebasahan di hadapan pintu rumahnya. Petang itu hujan masih belum mahunya berhenti dari menitik deras membasahi Gombak. Remaja yang masih mengenakan t-shirt putih dan berseluar biru gelap sekolah rendah mendayu-dayu mengentuk daun pintu setelah usai dia menyandarkan basikal di samping rumah.

Dalam hati kecilnya, pasrah mengungguli resah menunggu azab kecil akibat kebandalannya. Mungkin saja dia telah mengetahui tentang amarah sang ibu yang pastinya akan membuka daun pintu nanti. Dalam ketakutan, dia kuat hadapi segala bentuk dendaan kerana dia telah tidak dapat menahan dinginnya lagi air hujan.

Pintu di buka. Mak menunggu sabar di ruang tamu. Gubuk kecil itu dilewati saya terus ke bilik air hingga membawa sekali air hujan yang masih menampung di setiap ceruk tubuh. Kepala saya masih jua tidak mampu menatap wajah mak, takut. Suasana dalam rumah diam sepi, hanya bunyi geselan seluar yg basah masih mengikuti irama hujan deras di luar.

Belum sempat kaki melangkah ke bilik air, zaaaap! Satu pukulan smash dari mak menggunakan penyangkut baju yang sememangnya sudah lama tersidai di dapur.

"Kemana?" Tanya mak.

"Main basikal mak" jawab saya sambil menahan dua rasa, sakit dan dingin.

"Iye, mak tahu main basikal, tapi ke mana?". Mak mahu penjelasan dari apa yang mungkin saja telah diketahui mak dari awal.

"Er, ke Dem mak".

Jawapan jujur saya itu membuat risau dan marah mak makin terbeban di lengan. Saya hidangkan tubuh saya ini agar perit dari dendaan mak dapat melumatkan kedegilan saya. Sungguhpun pedih menghadam kulit belakang tubuh, namun hati saya tetap bahagia.

Mak, anakmu ini hingga saat ini masih rindu suasana dulu mak. Saat mak risau melihat saya berhujan sambil berbasikal bersama teman-teman. Pada ketika itu pula, kebimbangan mak semakin berat apabila mak tahu saya dan teman-teman pergi mandi ke empangan genting klang menelusuri lebuh raya yang masih sibuk dengan kenderaan berat.

Mak, hingga saat ini, kemanjaan anakmu ini tidak pernah sekalipun menguasai perilaku agar menjadi pemuda yang cepat mengalah, malas dan tidak punya hala tuju hidup.

Mak, kerana tangan-tanganmu yang benar membenamkan indahnya kasih sayangmu melalui kerisauan dari setiap perih yang anakmu ini dapatkan dari kedegilannya untuk menjadi pemuda yang kini membuat mak tersenyum bahagia.

Terima kasih mak, walau anakmu ini masih belum terlihat mencapai apa yang diingini, cukup saja di dalam jiwa anakmu yang sulung ini telah mak tanamkan dengan rasa kuat, tabah, cekal akan tanggungjawab menjadi anak yang baik pada kedua orang tua dan abang yang punya sikap menjaga pada adik-adiknya.

Terima kasih mak, atas segala pengertian kehidupan yang baru kini anakmu sedari bahawa dalam keperitan itu ada kedinginan di dalamnya.

Sayang mak ;)

1 comment:

Asmi Asmidar said...

saya pun sayang mak saya