Friday, March 2, 2012

Dingin di waktu ini

Waktu sepertiga malam sungguh ketara terasa suasana damainya apabila telinga ini masih tersisa dengan bingitan dari riuhnya suasana di tempat kerja petang tadi.

Waktu begini, terkadang fikiran di dalam kepala selalu sahaja dapat merewang ntah ke mana. Lalu dibiarkan kosong tidak bersisa. Syukurnya, ketika setiap bebanan yang selama ini masih tersidai di dalamnya, dapat jua akal terisi dengan fikiran yang murni.

Fikiran terhadap fikiran mengenai apa yang difikirkan. Setiap masalah yang membuat hati menjadi resah, hidup pula terasa serba salah dan apa-apa perkara yang menjadikan akal tumpul berfikir mencari jalan memecahkan kebuntuan.

Waktu yang sebegini damainya, sangat hebat akal menghadam setiap keruhnya hati ini. Mudah menelusuri setiap apa dan bagaimana harus diperbuat dalam mencari erti menapis fikiran menjadi murni.

Benar kata ibu, setiap tindakan yang baik adalah berpunca dari fikiran yang baik. Bila baik hati dan fikiran, sangatlah jelas dan puas terhadap apa yang akan kita kerjakan.

Akan aku hargai waktu sepertiga malam ini dengan sebaiknya :)

No comments: