Wednesday, September 15, 2010

Kematangan harus dihargai

Menceritakan tentang sesuatu yang kurang jelas adalah kerja yang sangat menyebalkan. Susah mahu dari mana ingin dimulakan cerita. Mahu bercerita pun, tidak tahu pada siapa. Terserahlah, siapa yang berlalu di halaman ini secara sengaja atau tidak sengaja, saya tidak tahu menahu tentang itu. Hanya di sini, saya ingin menulis sesuka hati. 


Menulis tentang sesuatu yang kurang jelas. Adakah saya yang kurang jelas, atau seseorang yang membuatkan saya menjadi tidak jelas. Ataupun ada seseorang yang saya anggap tidak jelas. Semuanya samar-samar. Tiada kepastian. Tiada kejayaan. Tiada penghasilan dari segala usaha yang telah dilakukan. 


Mungkin masih baru segala impian itu untuk direalisasikan. Namun kehendak hati siapa yang tahu. Saya ingin sangat mendapat kepastian, mendapat kejayaan dan seterusnya dapat menuai hasil di atas segala apa yang telah dilakukan sejak saya mulai kenal erti sayang. Sayang ? Apa itu ya ? Bagaimanalah saya ingin mendapatkan itu semua sedangkan erti sayang itu juga masih samar-samar bagi saya ? 


Saya bingung, celaru dan terpinga-pinga sendiri. Bagaimana harus saya sayang, dan seterusnya menyayangi ? Dan pada siapa harus saya sayangi ? Bagi saya, saya sudah tidak ada rasa apa-apa lagi tentang diri saya. Saya seakan-akan sudah mati. Ada orang kata, sayangilah nyawa anda. Saya tidak sayangi nyawa saya, kerana saya tidak tahu apa itu 'sayang'. 


Cuma saya sangat 'menghargai' nyawa saya. Semua orang tahu apa itu sayang. Seterusnya melabelkan 'sayang' itu suatu perasaan. Namun adakah semua orang setuju untuk melabelkan "menghargai' itu suatu perasaan juga ? Apa yang saya telah dapat sejak mula bernafas di muka bumi ini, sangat saya hargainya. 


Sehinggalah saya menginjak dewasa, mula berkawan seterusnya mempunyai hubungan yang luar biasa pada seseorang yang bergelar wanita. Mengapa saya kata wanita, tidak perempuan ? Kerana wanita bagi saya, adalah seorang gadis sunti yang sudah matang. Beza wanita dangan perempuan bukan hanya dari sudut perkataannya, tapi dari perwatakannya. 


Matang ? matang itu mesti tidak lari dari perasaan menghargai. Daripada rasa menghargai lah, saya dapat menjadi matang. Saya hargai kehadiranya menjadi kawan saya. Seterusnya teman dan sahabat. Saya hargai senyumannya. Hargai sopan-santunnya. Hargai segala apa yang telah dia lakukan sejak berkenalan. Sehingga suatu perasaan aneh timbul, buat saya samar-samar memikirkannya. 


Dari menghargai, saya telah menjadi seorang yang bertanggungjawab. Tanggungjawab atas apa yang saya rasakan pada si dia. Dari mula rasa tanggungjawa itu, saya banyak terfikir. Terfikir untuk hari ini, esok dan juga hari mendatang. Demi kebaikan diri dan dia, saya berterus terang. Ingin bersamanya. 


Dari keinginan itu, saya tidak menjadi budak-budak lagi. Yang hanya memikirkan keinginan untuk makan gula-gula. Sedangkan mendapatkan gula-gula itu harus di beli dahulu di kedai mamak menggunakan duit dari ibu. Kini, kematangan menjadi tajam setelah saya dapat menghargai diri sendiri dan juga pada sesorang yang sangat istimewa dalam hidup saya. 


Biarpun sebelum ada teman istimewa, kesusahan dahulu juga buatkan saya menjadi matang. Namun rasa menghargai apa yang ada, buat saya tidak kenal apa itu rasa susah. Malah rasa selesa menjadi seseorang yang tahu di untung. Kini bila berjauhan bersama teman istimewa itu, segalanya mula menjadi samar-samar atau tidak jelas. Saya tidak pasti adakah semua nya sia-sia ? Sungguh pun itu terjadi, saya tetap hargai segala apa yang telah kami lalui bersama-sama selama ini. Menjadi kan segala kenangan bersamanya sebagai yang paling terindah dalam perjalan hidupku untuk menjadi seseorang yang ingin berjaya dalam kehidupan di dunia dan diakhirat.

No comments: