Wednesday, November 20, 2013

Mudahkan masalah.

Persoalan

Setiap permasalahan ada penyelesaian. Tetapi setiap masalah juga sebelum mendapatkan jalan penyelesaian, terlebih dahulu harus ada persoalan.

Persoalan ini mudah. Dengan dimulai dengan kata soal seperti apa, kenapa, bagaimana, dimana, siapa dan bila? Sebelum itu, sabar harus menjadi ketua dalam memimpin sebarang persoalan. Baru ketenangan dapat dirasakan pada ketika mencari jalan keluar dari masalah. Harus diingat bahawa masalah akan menjadi berganda jika persoalan dilakukan mengikut emosi.

Tenang dalam memahami situasi masalah juga merupakan jalan singkat mencari jalan penyelesaian. Setelah faham, baru segala persoalan dibenihkan pada cerita permasalahan.

Dari segi persoalan ini sedikit sebanyak dapat membantu mengurangkan tekanan jika betul cara soalan yang diajukan. Sebaiknya didahulukan dengan soalan yang mengandungi unsur positif. Baik dari segi ayat mahupun nadanya yang seakan memujuk. Cara ini baik untuk melonggarkan ketegangan masalah yang dihadapi pada peringkat awal.

Apapun, kaedah persoalan untuk mencari jalan keluar dari permasalahan hanyalah sebagai pendorong untuk kita mendapatkan kekuatan semula jadi diri, iaitu tabah.

Seseorang akan cepat luntur semangat ketika hadapi sebarang masalah jika tidak ada sebarang peransang dalam diri. Perangsang yang dimaksudkan seperti kata semangat, kebendaan, impian, dan segala apa cara sekalipun yang dapat memetik suis motivasi bagi individu itu sendiri.

Jalan keluar yang dicari bukan bermakna sesuatu masalah sudah menjadi selesai. Masalah selesai setelah kita tahu apa tindakan yang harus kita perbuatkan melalui persoalan yang telah kita bina sebelumnya.

Jadi, jawapan dari persoalan itu lah yang dinamakan secara kasar sebagai jalan keluar untuk masalah yang dihadapi. Setelah itu bertindaklah dengan waras semoga masalah dapat diatasi dengan bijak.

Tambahan, kaedah ini hanya untuk sesuai untuk masalah kecil sahaja. Bagi masalah yang berat, tak tahulah saya bagaimana nak cuba terangkan caranya.

No comments: