Saturday, October 9, 2010

Muhasabah

Terhempas sekujur tubuh di atas lantai. Lantai yang telah dialaskan oleh permaidani berwarna coklat. Sedikit empuk kerana ditambahi oleh bulu-bulu. Seakan-akan bulu kambing biri-biri. Cukuplah hanya sekedarnya saja, tubuh ini tidak memerlukan sebuah katil beralaskan tilam tebal serta selimut toto yang pasti dapat menghangatkan tubuh kecil ini. 

Namun, masih ada sesuatu yang ingin memberontak. Mata tetap juga tidak terpejam. Walau lampu, separuh telah dimatikan, hanya lampu di dapur menjadi ketua menerangi sebahagian rumah usang. Dalam samar-samar cahaya, ku terbaring sendiri mengelamun. Dalam usaha tuk melelapkan mata, fikiran turut berusaha membawaku bercerita tentang kisah hidupku kembali dalam satu hari ini. 

Berbagai perkara telah ku perlakukan. Ada yang buat ku tersenyum. Ada yang buat ku kembali merintih. Semua perasaan telah dicampur di penghujung hari jumaat ini. Menjadi kesimpulan terhadap setiap tindak tanduk yang telah ku perlakukan. Bermula di subuh hari sehingga tengah malam menjengah menggantikan hari baru.

Terpancar setiap detik satu persatu setiap tutur kata, langkah yang menghala, dan tangan-tangan yang berhasil ku laksanakan menjadi insan yang baik ataupun sebaliknya. Bagi akalku, dia tetap dengan keputusan kejam. Bahwa terdapat banyak titik hitam telah ku tambah di hati. Bagai menjawab 10 soalan. Hanya 3 saja yang mampu ku jawab. 7 lagi, menjadi kesalahan ku atau ku hanya membiarkan ia kosong tanpa jawapan. Aku akhirnya tetap gagal.

Begitulah tafsiran akal dan hati. Diri begitu termakan jasa nafsu, yang menjanjikan kesenangan tanpa perlu tahu kehadiran dosa. Tubuh ini seakan-akan mengerti, dia tetap menjadi boneka hidup jika dijanakan dengan nafsu yang bersifat mazmumah. Dengan sehela nafas, terlahir titis demi titis air mata penyesalan. Aku akui, aku sedar telah banyak dosa ku kerjakan untuk hari ini. Walau ku hanya ingin menjadi manusia yang baik. Namun, tanpa ku fahami, mungkin ada tingkahku yang membuat orang lain di sekelilingku menjadi terasa. Itu juga tanpa ku sedari. 

Berharap besok ku akan tahu setiap salahku, dan pasti ku berusaha untuk mengatasinya. Menjadi pembetulan dalam sejarah hidup. Menjadi pengajaran kemudian terhasil pengalaman yang selama ini ku cari untuk menjadi dewasa.






No comments: