Sunday, October 9, 2011

kisah hati

Eh, hujan tiba-tiba malam ini. Mungkin saja tengah hari tadi begitu terik memanggang bumi. Jadi alam berganti syahdu, kerana merasa simpati pada dataran yang kering.

Bagitu juga keringnya hati yang menaip ini. Kering je rasanya. Terbiar tanpa disiram-siram lagi dengan rasa suka. Mungkin saja pada waktu itu hati yang kering tergantung juga dengan apa yang telah dilalui oleh yang empunya hati ini.

Jangan pernah cuba mencungkil gigi depan kekasih hati. Perlakuan bersahaja itu pasti akan memanggil rasa yang tidak senang dari si dia. Dan pastinya rasa tidak suka itu mula memutik di hati yang dahulu mengatakan hal tentang cinta dan sayang sewaktu hubungan masih sepanas pisang goreng yang ada di dalam kuali panas.

Ketika itulah, hati yang menaip ini mula surut. gara-gara wajah tidak lagi seperti Lee Dong Gun. Haha. Eh, betul pe, dulu si dia kata saye cumil. Tapi bila dah mula mata si dia dapat meliar ke sana sini. Mulalah mencari yang perfect bila diri si penulis sudah tidak diperlukan lagi dek kerana rupa jadi ukuran.

Penulis akui, sesuatu ketetapan tidak dapat dijaga setelah apa yang ada sudah dapat dimiliki. Berasa terlalu yakin dan puas bergembira kerana hanya memikirkan sesuatu hubungan yang pastinya belum menjadi kisah yang nyata lagi buat diri ini.

Begitupun, penulis sudah mula dapat terbelajar sesuatu ilmu yang amat berharga. Ilmu yang jarang-jarang dapat diperolehi. Apalagi untuk seorang lelaki. Menurut ilmu ini lah, wanita seterusnya yang akan menjumpai lelaki yang terbelajar tentang ilmu ini, keselesaan dan kesukaan yang diperolehinya nanti amat berbeza dirasakan dengan lelaki yang tidak pernah terbelajar akan ilmu ini.

Lalu disetiap ceruk hati dan jiwa yang terbakar dahulu, menghasilkan debu yang berterbangan ke arah sebuah takungan air. Kemudian dilarutkan menjadi gumpalan lagi. Hati baru. Lebih dingin, lebih baru dan segar dari igauan dahulu.

Tidak semua kaitan antara dua hati dapat terhubung dengan lancar. Mengalir semulus air sungai tanpa sekatan oleh batuan. Begitu yang terjadi antara penulis dan pembaca. Tidak perlu berkata-kata tentang suka. Cukup jauh melihat, mengenal lewat hati. Dari kejauhan kedengaran suara cinta.

Tanpa terungkap. Kita telahpun bersama. ^.<

No comments: