Monday, October 31, 2011

Petani Kecil

"Andai saja segala kemungkinan menjadi pasti, apakah benar sesuatu yang diidami memberi jaminan setulus hati? Andai saja kepastian menjadi nyata, apakah sifat dan perwatakan yang membawa erti bahagia akan tetap terlaksana?"

Jam 2:55 pagi. Di sebuah ruangan kecil. Aku duduk bersila sendiri di atas bangku. Ruangan kecil itu ditemani oleh cahaya suram dari dapur dan separuh lagi dari ruang tengah rumah. Dalam hening sepertiga malam ini, masih ada kedengaran riuhnya. Bunyi kibasan kipas dan juga sedikit alunan lagu dari blog sendiri.

Masih lena dalam khayalan kata. Membuat mata ini leka tentang keperluannya, iaitu tidur. Walau begitu, mata tetap setia menemani si gundah hati ini. Ada cerita mengenai si dia, yang perlu dijelaskan secepatnya agar tidak lagi meresahkan jiwa yang serba tiada tahu tentang apa yang dialaminya.

Lelah sebenarnya menghimpunkan beribu kisah mengenai satu kata, hati. Pada saat daging lembut itu mahu memerah, pada ketika itulah ia mulai mencari erti dari peristiwa yang membakar hati hingga menjadi hitam dahulu.

Sudah jerah dan mengerti apa itu rasa resah. Dalaman rohani telah terlihat dan mempelajari tentang jiwa kudus, melangkah ego. Sedia beri tentangan terhadap risiko dan berani sahut segala tanggungjawab. Kisah setia yang seharusnya tiada lagi persoalan. Apa lagi mengenai konsep saling terima dan memberi. Saling memahami.

Setiap kekurangan ada kelebihan. Setiap kelebihan ada kekurangan. Itu saling terima dan memberi. Saling memahami tanpa perlu ego di bawa sekali di atas setiap keputusan diri. Setiap kata yang diungkap itu adalah tanggungjawab utama, bukan dari apa yang mahu atau ingin dilaksanakan nanti.

Hati. Banyak sudah kisah tentangmu menghiasi ruangan kecil ini. Cukupkah atau tidak menggambarkan kamu sudah berjaya aku selami. Menjadi lelaki yang semahunya kenal pahit itu bukannya kopi dan manis itu bukannya gula.

Bagi kamu, bersama atau tidak bersamanya kamu pada aku, adakah itu menjadi kata soal untuk hati lagi? Singkaplah bicara aku yang dahulu. Saat kamu ragu, ketika aku berasa yakin bahawa hatimu mahu rapat pada hatiku.

Ketika itu, bicara aku... "walau apa pun yang terjadi, berilah saya peluang menemani kamu agar sentiasa dapat terlihat senyuman bahagianya kamu, walau kesudahannya nanti pasti ada linangan air mata" - petani kecil

No comments: