Monday, September 5, 2011

Dua watak satu jiwa

Kenapa harus ke sana, padahal harus ke sini. Bagaimana boleh jadi begini, sedangkan harus begitu. Siapa yang mahu tahu, sedangkan aku mahu orang lain tahu. Dan solusi yang mana harus aku turuti?

Ambilah solusi atau jalan penyelesaian yang satu. Bukan 2,3 atau seberapa penyelesaian kita mampu dapatkan. Satu jalan penyelesaian, sealiran darah yang mengalir di dalam tubuh, datangnya dari fikiran yang selalu disonsangkan.

Ada seorang tua. Duduk di pinggir kota. "Alangkah indah dan baiknya bila dapat duduk di tengah kota". Itu andaian dan permintaan hatinya sewaktu muda. Kini, setelah tua, dia tetap juga mampu berasa selesa bila duduk di pinggir kota. 

Sewaktu si tua itu muda, dia impikan tinggal di tengah kota. Tengah kota yang ada segalanya untuk dia mencari apa yang terdaya untuk di bawa ke masa larutnya nanti. Namun atas dasar pembangunan, semua yang lama menjadi baru. Hanya tinggal sejarah tentang apa yang telah berubah.

Berubah kota itu larut dalam edaran zaman. Beralihnya waktu untuk orang tua itu meminggir. Lalu tersisip segala cerita dan tinggalan sejarah yang hanya dia sahaja yang tahu. Melalui apa yang dia rasakan sewaktu zamannya dahulu.

Kini orang tua itu kembali. Setiap langkah yang dilewati tidak dia sesali. Orang tua itu tetap berjalan seperti biasa, kerana telah terbiasa dengan kota lama yang pernah dilewati dahulu.

Sesal pasti ada, bila kesenangan buat hari muka tidak sampai diberikan pada keturunan dibawahnya. Walau telah berusaha sekeras yang mungkin, dia tetap tidak mampu mengumpulkan semua harta yang melimpah ruah di dunia ini.

Orang tua itu tidak berpelajaran tinggi, namun pandai membaca, menulis, mengira dan mengaji. Cukup buat dia tempuhi liku hidup yang penuh dengan segala kemahuan. Baik datangnya dari kemahuan hati ataupun kemahuan jasa diri.

Kemahuan hatinya luruh bila dia selesa hidup dalam keadaan susah. Kemahuan jasa dirinya dapat diabaikan bila dia ikhlas memberi kesenangan pada yang memerlukan. Kesenangan sebentar yang dia dapatkan setelah berusaha keras dengan lama dalam membina sebuah kehidupannya sendiri.

"Kenapalah aku tidak belajar tinggi-tinggi? Kalau tidak kerana si polan, pasti aku dapat jejakkan kaki di menara gading dan seterusnya aku tidaklah harus bersusah payah ingin memohon kerja". Apakah seorang tua ini akan berkata begitu?  Pasti ada. Sewaktu perasaan ketika darah mudanya masih bergelora. 

Segelora mana darah itu menghempas, tetap akur dengan waktu yang dapat menyurutkan kembali geloran ke atas air bah yang dalam. Syukurlah dia sempat mengerti dan menyedari alfanya, ketika garis-garis usia mula menjadi semakin tebal menyaluti kulit yang mulai lembik ini.

Pengajaran yang mula didedikasikan pada keturunan selanjutnya, agar tidak terulang lagi kepada zaman berikutnya. Pelajaran dari seorang tua yang banyak ilmu tentang pengalaman. Pengalaman berdikari di kaki yang patah agar dapat menahan segala payah bagi insan yang dia sayangi. Anak dan cucunya :)

Kini, anak dan cucu datang beri bahagia, ijazah dan segala gembira. Akhirnya impian si tua yang putus waktu muda telah tersambung kembali ketika saat dia menua. Membuatkan si tua tersenyum puas duduk di pinggir kota :)

No comments: