Thursday, September 15, 2011

Jejak atas jalan baru

Masih tersusun deretan jejak yang masih tertinggal sisa. Ada yang masih baru dan juga lama. Jejak yang lama, diselaputi dengan debu tebal. Dihampari pula oleh daun-daunan kering yang berguguran.

Jejak yang baru, masih terlihat jelas. Tidak berani debu menghampiri menutupi jejak yang telah ditandai. Memberi gambaran jelas si peninggal jejak berada tidak jauh dari jejak yang baru ditandai ini.

Si pengatur langkah, telah jauh berjalan. Mengharungi setiap jalan yang dilewati. Tanpa sedar, si pengatur langkah telah banyak mengeluarkan keringat. Keringat yang timbul dari kelelahan yang dirasai.

Lelah dan jerah. Tidak juga pernah mahu menyerah. Masih utuh kaki di beri tenaga. Mencari langkah buat perjalanan yang masih jauh untuk menemui apa yang diimpikan. Sebuah kenyataan yang di cari, berpunca dari angan yang diberi.

Ketika riwayat si pengatur langkah disisipkan dengan berita duka. Menghenyak hati hingga punah. Di saat itulah si pengatur langkah tidak pernah mahu terus mengendong duka di bahu dan dada.

Si pengatur langkah, membawa diri berjalan bersama waktu yang maya. Mencari ubat dari alam yang nyata. Di setiap jeda perjalanan. Si pengatur langkah cuba membawa kedamaian. Sungguh damai yang di cari adalah hasil luka silam yang terpalit nyeri di hati.

Di perhitungan usia perjalanan si pengatur langkah. Telah terlihat hasil ubat dari alam. Duka dari perih jiwa yang dikosongi, telah pun kini dapat terisi kembali. Terisi dengan kasih Ilahi yang dahulu jarang-jarang si pengatur langkah mahu mengingat untuk mensyukuri.

Terisi hati dengan rasa damai, hasil ingatan yang tidak putus pada yang Maha Mengasihi. Terisi hati dengan suka, hasil dari diri yang mahu berubah, ketika dahulu mudah menuruti hati yang sering melakukan salah.

Kelam dan tenteram jiwa si pengatur langkah kini, kerana terlihat terang jalan yang diredhai. Di sinilah langkah baru yang terjadi. Menghapus jejak lama yang dahulu jalan gelap yang dilalui.

Bekalan pula berganti, bukan bekalan sakit hati, menyumpah atau menyendiri di bawa lagi. Tetapi, kesendirian mencari nilai yang baik buat diri dan juga pengalaman gelap lalu di bawa sebagai bekalan kini.

Ketika jalan itu sudah terang. Di sanalah si pengatur langkah terlihat riang. Betapa waktu yang selama ini menemani, sudahpun bisa bergerak sendiri meninggalkan si pengatur langkah untuk menyendiri. 

Kesendirian tapi telah kuat di tanam sifat tabah dan cekal. Bersendirian menempuh hari yang mendatang atau sedang berjalan. Betapa setiap langkah yang terhasil pasti menumbuh hasil yang baik buat si pengatur langkah bertambah menjadi lebih berani dan berjaya mencapai apa yang diimpikan selama ini :)



No comments: