Saturday, September 3, 2011

Rayakutido


Aku seperti berada di dalam api lilin. Dibakar untuk menerangi? Ceh, macamlah aku ini cikgu. Rasanya tak seswai sangat guna pakai peribahasa itu. =.="

Jika diberi peluang untuk gambar ini bercerita. Ia lebih menampakkan aku seakan-akan berada di dalam api terang yang hampir malap. Apo ka jadah gambar ini mahu bercerita begitu?

Tidaklah tahu gambar ini mahu merepek apa. Salah gambar ini atau salah yang mengeditnya? Yelah.. salah aku tu. Tapi aku tahu apa yang aku ingin sampaikan.

Begini ceritanya... den torangkan yo

Ketika aku suka akan istilah ini "rayakutido". Aku lebih tertumpu pada kerja menutup mata dari 1 syawal hinggalah ke 2 syawal. Lena sampai mengorok mengalahkan pakcik atau atok-atok yang tak de gigi. (mengorok=berdengkur)

Ketika lena, aku diayunkan oleh mimpi. Mimpi itu selalu sahaja kacau aku tido. Mimpi itu pula selalu bersuara bila dia selalu hadir dalam tidurku. Mimpi itu selalu ucapkan kata ini "maap,maap,maap"

Ntah apo salah mimpi itu pada aku hingga ia meminta maaf sedemikian rope. Lalu aku bertanya pada si mimpi.

"Wahai mimpi ~~~ . . . napo ang minta maap, apo salah ang kek den?"

Mimpi lak leh bercangkerama balik. Ia balas.

"Maap ku pohon agar salah ku tidak diingati selalu"

"Salah apo lo ang kecek ni" mengingau aku tika tidur (terpakso)

"Salahku kerana tidak memberi lagi jalan untuk kamu menuju mencapai impianmu" Balas mimpi serius.

"Manga lo ang kecek takahiko? Tapi den caliek serius jo ang?" Aku hairan.
"Ndak ba'a la tuh. Den terimo jo apo adonyo. Lai kan ang cumolah mimpi" Aku menambah dengan kata-kata untuk menyedapkan hati sendiri.

Padahal aku juga terasa. Bahawa mimpi yang selalu membawa aku berjalan pelahan menuju ke impian yang aku impikan, kini tidak lagi dapat bersama. Mimpi itu mahu menghindar pergi. Tidak tahu atas sebab apa. Mungkin kerana punca mimpi itu tidak lagi berfungsi barangkali. Si Hati.

Benar, patutlah dalam tidurpun hati aku terasa seakan-akan kecut memanjang. Aku sehari-hari jadi lemah hingga harus membongkok untuk berjalan. Apalagi mahu ke dapur atau ke bilik air.

Garis di bawah mata menjadi semakin tebal. Hitam membulat ke seluruh ruang mata. Pelepah mata selalu separa terbuka. Bibir ini kering. Otot-otot di pigir mulut seakan-akan sudah mati. Tidak mahu lagi ia naik ke atas untuk mengukir sebuah senyuman. Cumalah ukiran masaman sahaja yang mampu terukir.

Awat melalot sampai kesini aku bercerita. Kalau tentang kaler, cukup sampai sini den torangkan. Paham tak paham tu belakang kira. Tapi bab ucapan dalam gambar itu, apo ko mongono lo?

Tentang ucapan Hari Raya

Ucapan yang tidak sempat-sempat aku ucapkan semenjak ramai teman yang dah dulukan ucapan itu. Aku jadi orang yang terakhir kut buat ucapan itu. Tak salah, waktu raya ke tiga. Aku bosan. Jadi amik gambar sana. Amik gambar sini. Gambar yang aku tangkap tu semua, gambar baru bangun tido. Macam stress lak aku jadinyo.

Oleh kerana rimas mato mak den caliek den. Macam anak macan jo. Semuo ndak tantu arah. Jadi mak pakso den pai berayo sekali. Aku sebenarnya, malas nak ke sana ke mari. Ntahlah. Tak tahu. Letih sebab karajo jo memanjang barangkali tak? (macan=anak rimau)

Oleh kerana aku anak yang soleh. Jadi aku turutkan jua hasrat ibunda yang tercinta (walau kene seret sampai ke pintu bilik air)

Aku paksakan diri berdandan. Pakai seadanya. Lalu ikutlah dengan hati yang tidak berasa nak gembira sangat. Mujur dapat wit raya. Nenek bagi. Tak pe, walau singgit itu ada tiga keping. Jadilah wat aku menabung sikit-sikit wat hantaran kawen nanti. (haha, ini memang kenyataan tipu dan merepek sangat2)

Okeh-okeh, oleh kerana akhirnya aku berjaya juga dapat duit raya. Aku jadi semangat balik. Semangat untuk balik dan terus mahu rebah lagi ke atas kusyen bunda ku. Sebelum aku dapat lena yang selenanya aku mahukan, aku mahu buat sesuatu. Agar mimpi nanti tidak lagi bawa-bawa cerita sedih dan hampa. Jadi aku siapkan ini gambar dengan kata-kata yang separa sedar aku coretkan...

"Selamat Hari Raya"
Andai Ada Salah Bicara
Maap Di Pohon Pada Semua
Selagi Masih Diri Bernyawa
Harap Sempat Maaf Di Terima (",)V 



No comments: