Saturday, August 6, 2011

Sempurna yang cacat


Aku terbiasa tersenyum tenang walau hati aku menangis. Ketika aku tidak biasa tersenyum tenang, itu tandanya hati aku gundah. Aku tahu, kau adalah cerita yang pasti. Tertulis jelas mengatakan kau inginkan kebahagian. Kebahagian menurut kata hatimu sendiri dahulu. Kini, perubahan berlangsung ligat. Kata hatimu adalah menurut kata hati orang tuamu jua. Bahagia mu datangnya dari pandangan kesempurnaan orang tua mu terhadap diri aku.

Senyuman aku kadang-kadang berubah. Tenang dan gundah. Mungkin saja kesan dari renunganmu. Renungan yang mematikan. Sepertinya, aku tahu maksud di balik pandangan itu. Apakah itu tandanya 'jenuh'? Hingga kini, sudah berapa lama kita bersama. Apakah kau sedang mengingati bagaimana aku yang dahulu? 

'Sempurna' yang kau lihat dahulu pasti sedikit sebanyak sudah pudar dari raut wajah aku ini. Sempurna itu luntur kerana berbagi cerita antara kau dan aku. Tidak seperti di awal pertemuan. Amat menyamankan hati. Ketika di akhir perpisahan, sepertinya hati diletakkan di dalam oven. Sangat-sangat panas. Sehingga oven berbunyi 'TING' 'TING'. Sampai hatinya terbakar sehingga lembur. Hancur sehancur hancurnya...

Sebenarnya, sempurna atau tidak bukanlah agenda besar dalam hal berkasih sayang. Cuma kemampuan memberi persediaan adalah suatu kesempurnaan bagi mereka yang ikhlas berjuang mencari nilai bahagia yang ingin dimiliki.

ibarat cara memasak meggi. Iklan di bungkusan meggi "'hanya dua minit". tanpa dua minit itu tak kan tiba-tiba sahaja meggi itu sudah terhidang di depan mata. 

No comments: