Saturday, August 6, 2011

Tiba-tiba rindu


Kejutan waktu menarik fikiran yang sudah lama terbiar di suatu ruang ingatan. Ruang itu telah aku sediakan khusus buat fikiran lalu. Biarkan saja tanpa terusik lagi. Fikiran itu aku simpan baik-baik setelah mampu melupakan sebuah kenangan pahit. Setelah mampu ku lupakan, aku hanya membiarkan saja ingatan itu tanpa membuangnya jauh-jauh. 

Waktu membantu melupakan fikiran pahit itu, waktu juga yang membantu aku mengingatinya kembali. Kesannya masih panas di punggungku, bila aku duduk di bangku panggung wayang. Aku nampak bayangnya di sebelah kiri aku walau aku sedar aku hanya sendiri jalan-jalan menghabiskan waktu cuti sendirian. 

Kesan itu masih terasa di tangan, bila aku mencari sesuatu di di tempat penyimpanan barang-barangku, aku terjumpa dan terpegang barang yang selalu dipegang olehnya suatu ketika dahulu. Aku menggigil dan hanya mampu meletakkannya kembali dengan baik. 

Kesan kenangan itu masih panas di mata aku, bila aku mengandarai motor melihat tempat-tempat yang selalu aku lalui saat bersamanya. Aku hanya menyepetkan mata tanda menahan ombak yang deras. Ombak itu sangat ingin menunjak keluar dari rongga mata. Mujur aku masih sempat menahan menggunakan tangan. Kalau tidak, pasti akan basah seluruh wajah yang keletihan ini.

Waktu akhirnya berjaya membuat aku mencari kembali kenangan itu. Walau aku masih takut lagi. Takut hadapi perihnya kembali jiwa yang hampir musnah dirobek dulu. Namun, aku tetap gagahi jua kerana bagi aku, aku tidak ada hati lagi untuk bisa merasakan kesengsaraan gangguan jiwa seperti dahulu lagi.

Jiwa aku sudah mati. Sudah tidak mampu membekalkan rasa suka yang bahagia. Ditambah pula, aku memilih untuk mengeraskannya jadi batu agar aku bisa memberi tumpuan untuk diri aku dahulu. Aku serik walau masih ada kata yang malu aku ungkapkan di sini, iaitu aku rindu. 

No comments: