Monday, August 22, 2011

Teman lama yang sudah baru

Serba hitam, dipakai alas di badan ketika gelap malam. Aiceh. Maksudnya, aku pakai baju hitam dan menyarung seluar yengke baru berdenim jin. Bersepatu muncung yang deras bunyi bila dihentak ke lantai saat berjalan. Berdandan tidaklah lama seperti perempuan. Untuk memenuhi hajat sahabat berbuka bersama di Benjiana Steakhouse. Begitulah tulisan yang ada di kaca telefon bimbitku.

Aku memang sudah baca nama tempat itu ketika mereka menjemput aku di facebook. Cuma masih juga lupa akan nama yang jarang-jarang aku pernah dengar. Maklum, lelaki sunti. Ahai... Jadi petang tadi, bergegas aku ke sana dalam kehujanan. Jam pun sudah lambat. Bukan jam itu lambat, tapi jam itu menggerakkan masa dengan cepat ketika aku memang sudah terlambat.

Akhirnya, tiba aku di sana. Kemudian, perkara biasalah akan terjadi bila sudah berjumpa sesama. Saling obrolan sambil makan, kemudian di akhir penutupan cerita. Kami mengambil gambar kenangan seperti manusia-manusia lain juga buat. Hoho. Lagipun, sudah jarang jumpa dengan mereka semua.

Ada yang sudah jadi mak, sudah jadi bapak tak jelas, ada yang baru bertunang. Dan juga,  sudah berpasangan. Pasangan hati yang mungkin bakal jadi suntingan kelak. Aku doakan kalian semua bahagia seperti bahagianya burung mencapai awan di angkasa. Dan tinggalah beberapa bujang yang masih tidak tahu di mana statusnya kini. Bujang-bujang itu termasuk aku. Masih terkebil-kebil meneruskan usaha demi mencari bahagia yang selesa, dan hanya lalui itu semua tanpa ada penyemangat menemani.

Aku bahagia melihat mereka sedang berbahagia. Teman-teman kini semua sudah besar panjang walau muka tetap tak berubah. Terutama wajah aku. Hoho. Aku suka bila sudah dapat bicara selayaknya seperti dewasa. Saat aku mula berdiskusi dengan mereka semua, ternyata fikiran keanak-anakan itu sudah luput menukarkan gaya seseorang yang sudah berani membongkar rahasia dunia menempuh satu lagi fasa kehidupan berikutnya.

Sungguh aku seronok bersama kalian. Terima kasih semua. Kepada anak Shu, comel sungguh Damia. Moga-moga dia tak garang macam Shu ea. Hehe. Gurau je beb :) Kepada Lem dan Hafizah. Pasangan ideal yang menjanjikan suasana rukun bila masing-masing kelihatan selesa saat bersama. Kepada Shah, tetap cool menjaga hati wanita yang bersifat kaca. Dan jalani keindahan perhubungan kalian serba dengan apa adanya. Buat Noni dan ehem2nya. Aku cuma dapat bayangkan kalian akan mengelilingi Gombak naik Mahligai nanti. hihi.

Dan bagi bujang solo tanpa band yang lain ini, termasuk aku. Teruskan jalani kehidupan dengan gembira berbekalkan dana yang telah diusahakan sendiri. Ketika dalam kesendirian pasti dapat mencari seseorang yang layak ditempatkan di hati. Tempat di mana seseorang yang dikasihi nanti dapat melegakan kelelahan yang selama ini telah kita berusaha keras untuk mencari jalan selesa hadapi kehidupan yang lebih mencabar. Cabaran menjadi seorang lelaki yang dahulu kita tahu lelaki itu adalah seperti ayah kita-kita dahulu :)

Terima kasih kepada semua :)
Ady

No comments: